Wellbeing med Ilse Crawford

För ett tag sen tipsade min man om en serie på Netflix, en dokumentär som heter ”Abstract: The art of design”. Se den! Ett avsnitt handlar om en skodesigner på Nike, ett annat om den danske arkitekten Bjarke Ingels, som bland annat byggt en slalombacke på taket av en sopförbränningsanläggning i Köpenhamn. Inga konstigheter. Och så det här avsnittet med den brittiska designern Ilse Crawford, kvinnan bakom livsstilshotellet Ett hem i Stockholm, magasinet Elle Decoration, massor av restauranger, serien Sinnerlig för IKEA, och även IKEAS restauranger… med mera…. med mera… med ännu mera…

Ilses kontor

Ilse Crawford bygger sin designfilosofi på Wellbeing och på att använda alla våra sinnen när man skapar sitt hem, sin arbetsplats eller vad det nu kan vara. På hennes hemsida står det: ”…with a simple mission to put human needs and desires at the centre of all that she does.”

Vi tillbringar 87 % av vår tid inomhus (!). Byggnader har en enorm inverkan på hur människor mår, och design handlar lika mycket om känsla och lukt som själva utseendet. När Ilse under en period tillbringade mycket tid på sjukhus med sin sjuka mamma konstaterade hon, ”…de långa korridorerna förminskade människor till patienter. Mänskliga värderingar är inte förhandlingsbara.”

Hon har också skrivit en bok som heter Sensual home, svensk titel ”Hem för alla sinnen”. Fullsmockad med vackra bilder och med rubriker som: Sensuella ytor, Rent vatten, Frisk luft, Privat utrymme, Lugn och ro, Att bada, Allt om sovrummet, Rymd och proportioner, Arbeta hemma, Kvalitet, Kvalitet, Kvalitet.

Jag skriver en bok som ska ge dig som läsare en feelgoodupplevelse. När du läser vill du se scenen framför dig. När jag skriver vill jag också se scenen framför mig. Och jag vill lyckas beskriva den. Feelgoodlitteratur är för mig Wellbeing. En (bra) bok har också inverkan på hur människor mår. En bok som lyckas förmedla just den upplevelse av wellbeing som Ilse pratar om. Lyckas det så befinner man ju sig där och då när man läser.

WellbeingBabington HouseBabington Hotel, hotell på landet. Tänk att skriva så man ser den platsen framför sig.

Material libraryAlla kunders favoritrum, säger Ilse, the material library. ”Alla material märks mycket mer när man ser dem i ett sammanhang, i samklang med andra material.”

Åh, tänk att ha ett eget material library! Att gå in och känna sig fram, titta, lukta. Sätta ihop olika saker för att se vad som händer. Vilka idéer som kommer upp. Kanske karaktärer? Dialoger?

En vän till mig som designar och tillverkar silversmycken berättade att hon får uppslag och idéer genom att titta i naturen, men inte bara på de former man enklast ser, utan genom att titta på mellanrummen. Vilken idé! Underbart.

Material i samklang

Första Aesop-butiken i England. ”Hudvård som gör skillnad har både med produktens innehåll att göra och den dagliga rengöringsritualen.” Det löste man genom att placera ett handfat mitt i butiken.

Aesop

Kan inte sluta titta på sådana här bilder! Frågan är om jag samlar inspiration till mitt skrivande, eller om jag bara prokrastinerar? På tal om det så såg jag nyligen ett Ted Talk om detta, att prokrastinera… mer om det en annan gång. Nu ska jag skriva en riktigt bra wellbeing-scen! Tack, Ilse!

 

2017-03-09T18:45:01+00:00
%d bloggare gillar detta: