Första inlägget i en serie om skrivande och om hjälp som finns, om tips och trix, tankar och annat. Tänker att jag börjar med just första kapitel-analys för ofta kan det vara skönt att få respons på sitt första kapitel.
Det är nog i och för sig väldigt vanligt att just det som kommer bli det första kapitlet i ens bok, inte är det man skriver först. Så när du söker hjälp med ditt manus har du kanske skrivit en hel del redan. Det finns många olika sätt.
Om du har skrivit ett första kapitel på ditt manus, och är osäker på om det funkar, eller om du har en massa frågor du vill få hjälp med innan du går vidare, kanske för att veta hur och/eller du ska skriva vidare, då kan en första kapitel-analys vara till stor hjälp.
Ofta kan första kapitlet vara avgörande. Själv när jag läser en bok så behöver det finnas något där i början som gör att jag vill läsa vidare. Det kan vara en spännande karaktär som gör mig nyfiken, mysig miljöbeskrivning, eller en händelse som gör att jag vill veta mer. Hur slutar kapitlet? Finns det en något som öppnar upp för att jag direkt vill vända sida?
Många säger också att första meningen är superviktig. Jag själv öppnar alltid boken i affären och läser de första raderna. Det måste finnas något där! För mig är det nästan alltid språket jag fastnar för. Helst lite finurligt, poetiskt, eller med humor. Men något speciellt. En egen stil. I boken jag läste senast är de första meningarna: "Det finns en rörelse som görs med händerna, för att döda getingar. En snabb rullning, diagonal, skyddar handflatorna mot gadden. Korrekt utförd krossar den vingarna, utan att man blir stucken. Men om man misslyckas och sticker sig, dör djuret ändå. Det faller till marken och krossas under hälen." (Gå förlorad, av Agnes Lidbeck) Jag blir nyfiken. Jag vet att boken inte handlar om getingar, för då hade denna inledning inte varit så originell, så raderna väcker något. Så första meningen ska man vara noga med.
Man ska nog också akta sig för klyschiga bokbörjor. "Hon vaknade med ett ryck" osv. Här får du i stället exempel på tre fantastiska bokbörjor. Alla sätter de anslag på olika sätt. Genom inledningen kan du etablera dina karaktärer, gestalta miljö, eller göra läsaren nyfiken på en viss händelse som kommer ske.
Bra inledning 1 - miljöbeskrivning
"En tövädersdag i slutet av november, vid niotiden på morgonen, kom tåget från Warszawa med full fart ångande in mot Petersburg. Det var så disigt och gråmulet att dagsljuset hade svårt att tränga igenom; det var svårt att urskilja någonting från kupéfönstren ens på tio stegs avstånd vare sig åt höger eller åt vänster." (Idioten av Dostojevski).
Jag är direkt där i tåget, känner kylan och dimman och hör ljuden. Lite taskigt att jämföra sig med Dostojevski. Men ändå! Han lyckas både ge miljöbeskrivning, och man undrar vem som är med på det där tåget och vad människan ska göra i Petersburg och vad som fick honom/henne att resa från Warszawa, utan att nämna någon person.
Bra inledning 2 - händelse och karaktär
"Pjäsen - till vilken Briony hade utformat affischerna, programmen och biljetterna, byggt biljettkassan av en vikskärm lagd på sidan, och klätt in insamlingsbössan i rött kräppapper - var skriven av henne under en tvådagars storm av författande som fick henne att gå miste om en frukost och en lunch." (Försoning av Ian Mc Ewan). Lysande.
Här kommer det hända något. En pjäs. Det är nog inte någon större tillställning med tanke på de enkla omständigheterna, och att den skrevs under två dagar. Och vem är Briony? Mycket som händer på bara en enda mening.
Bra inledning 3 - dialog
"We should start back", Gared urged as the woods began to grow dark around them. "The wildlings are dead."
"Do the dead frighten you?" Ser Waymar Royce asked with just the hint of a smile. ("A Game of Thrones av George R.R. Martin)
Jag blir i alla fall väldigt nyfiken. Skogen, mörkret, wildlings. Att den andra personen säger just det han säger med ett leende. Varför leende? De ska ge sig tillbaka, till vad? Var är de nu? Och varför? Mycket blir sagt i den här dialogen. Återkommer till Game of Thrones vad gäller om just dialog och karaktärsbygge när jag skriver mer om dialoger och karaktärer längre fram i höst.
Sammanfattning
Så, i en första kapitel-analys tittar jag på om kapitlet väcker nyfikenhet, och på vilket sätt. Hur presenteras karaktärerna, händelser, dialoger och språk.
Du får en sammanfattning på mellan 1 och 2 sidor och förslag på hur du kan gå vidare.
Nästa söndag ger jag exempel på hur en första kapitel-analys kan se ut, vilka problem som kan finnas och vilka förslag på ändringar du kan få, eller vilka frågor som din text kanske kan behöva svara på.
Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till mig!
Gå förlorad är tredje boken i av Agnes Lidbeck. Den ingår i en triptyk (fick slå upp, men betyder ungefär att böckerna hör ihop som ett konstverk i tre delar, inte som trilogi alltså, där den första var Finna sig, skildringen av den moderna Annas liv, den andra var Förlåten, om systrarna som ska tömma barndomens sommarhus efter pappans död, och nu den tredje Gå förlorad.
Det här är en bok som nästan blir för svår att skriva om. Hur ska jag beskriva den?
Boken utspelar sig i vardagen, hos Anders, ur Anders perspektiv. Anders är en surdegsbakande psykolog, med mottagning hemma hos sin mamma Gunnel, han är en pappa som hämtar och lämnar, gift med Kristina som enligt Anders inte har kontakt med sina känslor. Det har däremot han, han gör allt! Dottern Anna växer upp, de åker på skidresor och gör utflykter. Han fortsätter baka. Osäker på allt. Våldet spricker genom, men "han är ju inte sådan, egentligen".
Han oroar sig för allt, utom sitt eget beteende. "Man skapar tid, om det är tid som behövs. Öppen kommunikation." Det som han skulle vilja göra blir inte av. Det är tragiskt, och i någon recension läste jag att boken beskrivs som en skräckroman. Det stämmer.
Han klagar på sin fru, på sin dotter, låter sig förödmjukas av sin mamma, jobbar kvar hos henne, stannar kvar med frun och gör ingenting åt någonting. Han fortsätter baka. Ta sina bilder och hoppas på hjärtan på Instagram. Trots att, eller för att, Kristina inte tycker om den uppmärksamhetssökande sidan hos honom. Under de två decennier som boken utspelar sig blir man mer och mer frustrerad. Kan inte låta bli att läsa vidare för den är så snyggt skriven, och bokens vardag suger in mig i ett mörkt hål som gör att jag får svårt att svälja.
På bokens baksida beskrivs den som "Gå förlorad är en historia om livets små sanningar och stora lögner, och avståndet mellan att vilja vara och att kunna bli."
För en bokcirkel finns här massor att diskutera.
Har du också skrivdrömmar? Kolla då mina lektörs-/skrivtips här på söndag. Första delen handlar om första kapitel-analys! Vad är det kan man ju undra. Och så en rolig sak, torsdag den 8 december kommer jag vara på Dalby bibliotek och prata om just lektörande och skrivdrömmar. Det blir roligt, om man nu tycker sånt är roligt, och det gör man ju!
Har du författardrömmar? Kanske du har kommit så långt att du har skrivit alla de där orden som ska bli en bok. Sådär 60 - 80 000 ord. Nu ligger de där i datorn och kanske har du blivit refuserad av en massa förlag. INGEN FARA. No no no no. Det är inte många utgivna författare som aldrig blivit refuserade. Så än ska du inte ge upp.
Eller har du kanske skrivit ett första kapitel som du undrar, är det här något att bygga vidare på? Funkar mina karaktärer? Vill man läsa vidare?
När jag skrev manuset till min bok Zinfandelsommar tog jag hjälp av lektör, flera olika, vid flera tillfällen. Jag fick otroligt bra input. Bland annat strök jag tre karaktärer som inte tillförde ett enda dugg (mer än att de var roliga att skriva), jag fick veta att min huvudperson "undrade" väldigt mycket.... 78 gånger faktiskt, och svar på var ens största problem finns i manuset. Men framför allt ger en lektör också positiva kommentarer om det som är bra. Och det behöver man verkligen höra.
Det finns så otroligt mycket att skriva om detta och det kommer jag göra här varje söndag fram till december. Voilà programmet:
Söndag 18 september: Vad är första kapitel-analys Del 1/2
Söndag 25 september: Vad är första kapitel-analys Del 2/2
Söndag 2 oktober: Vad är lektörsutlåtande Del 1/3
Söndag 9 oktober: Vad är lektörsutlåtande Del 2/3
Söndag 16 oktober: Vad är lektörsutlåtande Del 3/3
Söndag 23 oktober: Synopsis eller inte?
Söndag 30 oktober: Om karaktärer Del 1/3
Söndag 6 november: Om karaktärer Del 2/3
Söndag 13 november: Om karaktärer Del 3/3
Söndag 20 november: Böcker om att skriva
Söndag 27 november: Dialog 1/2
Söndag 4 december: Dialog 2/2
Dessutom, roligt roligt, kommer jag vara på Dalby bibliotek torsdag den 8 december kl. 18, och prata om just Författardrömmar. Har du skrivdrömmar så kom dit! Jag kommer vara tossenervös men det kommer bli kul! Ställ frågor och undra allt om skrivande. Har du frågor innan dess, eller behöver hjälp med ditt manus, ta kontakt med mig eller läs mer om mina tjänster här.